Vozila se na blatobranu neregistriranog starog traktora: u kojoj je mjeri odgovorna za nesreću koja se potom dogodila?

Jednostavno je nevjerojatno da su ljudi spremni riskirati ozbiljne ozljede, pa čak i invalidnost i moguću smrt, vozeći se na blatobranima starih traktora, u prikolicama traktora, u teretnim prostorima kombija i kamiona, te – naročito “popularno” – u prtljažnicima automobila. Budući da ovakvi slučajevi nisu nimalo rijetki, razmatramo jedan koji zorno pokazuje kako je u kasnijem sudskom postupku itekako važno utvrditi odgovornost pojedinca koji se svjesno doveo u poziciju što je rezultirala nesrećom i ozljedom.

Pozadina događaja i sudski postupak

Slučaj je gotovo nevjerojatan, ali zorno pokazuje kako ljudi često ne razmišljaju prije nego što kao putnici ili čak i kao vozači koriste pojedino prijevozno sredstvo. Tužiteljica je, naime, u ovom zanimljivom slučaju kao putnica sjela na traktor na mjesto koje nikako nije predviđeno za prijevoz putnika (blatobran!) te je tijekom vožnje pala i ozlijedila se. Kao da taj nepromišljen potez sjedanja na za putnike posve nepredviđeno mjesto na traktoru nije bio dovoljan, traktor je pritom bio i neregistriran, što je dodatno zakompliciralo situaciju prilikom sudskog postupka kada je oštećena zbog pretrpljenih ozljeda zatražila naknadu štete.

I tijekom prvostupanjskog i tijekom drugostupanjskog postupka ključno je pitanje bilo: u kojem je omjeru tužiteljica i sama odgovorna za nesreću koja joj se dogodila? Zbog vožnje na mjestu koje nije predviđeno za putnike traktora, bilo je posve jasno da i sama snosi dio odgovornosti, no sama je priznavala tek 20 posto odgovornosti.

Je li, osim što se vozila na neodgovarajućem mjestu, znala da je traktor neregistriran i samim time i neosiguran, kao što je tvrdio vozač traktora? Koliki je udio njezine odgovornosti s obzirom da nije primijenila uobičajenu dužnu pažnju, te s druge strane, koliki je udio odgovornosti vlasnika traktora, tim više što je osim vozača i tužiteljice na licu mjesta bilo nazočno i više drugih osoba koje su također prevožene nepropisno? Prvostupanjski je sud čak snizio razinu odgovornosti tužiteljice na samo 10 posto.

U konačnici, na drugostupanjskom sudu tužiteljica je djelomično uspjela u svojem zahtjevu, ali je sud povisio udio njezine odgovornosti na 30 posto, naglašavajući da presuda prvostupanjskog suda nikako ne može biti niža od razine odgovornosti koju je i sama tužiteljica priznala. Hrvatski zavod za osiguranje, kao tuženik koji je trebao isplatiti štetu, morao je isplatiti trošak nematerijalne štete.

Naš komentar slučaja

Možemo slobodno reći kako je jednostavno teško vjerovati na koju razinu rizika pojedinci pristaju vozeći se raznim vrstama vozila na posve neodgovarajući način. Naravno da sjedenje na blatobranu traktora predstavlja nepropisnu vožnju te, štoviše, čak i opasnu radnju, a iz fotografija koje su pratile ovaj slučaj bilo je, osim toga, posve očito kako se radilo o vrlo starom traktoru bez istaknutih registarskih pločica. Drugostupanjski je sud zaključio kako bi “svakom prosječnom čovjeku bila jasna vrlo realna mogućnost da traktor niti je tehnički ispravan niti osiguran”, ali nažalost naša praksa u Udruzi Bonus pokazuje da ovo nije usamljen slučaj.

Primjerice, u praksi smo se susretali sa slučajevima gdje se pojedinci zavlače ispod kombija kako bi ga popravili te potom, zbog neodgovarajuće razine sigurnosti, budu ozlijeđeni, ili pak slučajevima gdje se (ne samo mladi!) voze na blatobranima vozila, u teretnim prostorima kombija i kamiona, u prtljažniku automobila (naročito “popularna” ali i prilično opasna radnja!), a na selu se često može vidjeti i kako se mnogi voze na prikolicama traktora.

Kao Udruga Bonus, želimo upozoriti naše članove ali i ostale čitatelje da korištenje vozila na neodgovarajući, a povrh svega neodgovoran način, može dovesti ne samo do ozbiljnih posljedica (u pogledu mogućih ozljeda, invalidnosti, a čak i smrti) već i da je sudski postupak naknade štete nakon ovakvih nesreća vrlo složen i svakako bi ga bilo dobro izbjeći. Kada sjedate u bilo koje prijevozno sredstvo ili se njime koristite na bilo koji način, činite to odgovorno i imajući u vidu karakteristike, tehničko stanje prijevoznog sredstva, te sposobnost vozača da njime upravlja!

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *