Deset savjeta za sigurniju vožnju po kiši
Ljetna kiša, koja nas pere ovih dana, umjesto da se kupamo u moru, izvor je opasnosti i u prometu. Na mokrom kolniku smanjeno je prianjanje kotača na podlogu i vozač sigurnost vožnje postiže smanjenjem brzine kretanja vozila. Obzirom da vozila sada uglavnom imaju ljetne gume potrebno je posebno voditi računa o stanju profila gume na kotaču – dubina šare ne smije biti manja od 1 mm na osobnim automobilima. Posebno je opasno nalijetanje na lokve vode na kolniku koje se manifestira dinamičkim udarom zbog iznenadnog povećanja otpora kretanju. To može kod nepripremljenog vozača izazvati opasno zanošenje vozila. Kod obilnih kiša kada je na kolniku deblji sloj vode, može doći do vrlo opasne pojave «vodenog klina» (aquaplaning efekt). Naime, voda odvoji kotače od podloge i vozilo zapravo «skije» po vodi. U takvim uvjetima ne može se upravljati vozilom a kočenje je potpuno neefikasno. Trenutak početka ovakve pojave određen je brzinom kretanja vozila, profilom gume na kotačima i količinom vode na kolniku. Posebno su za vrijeme kiše opasne lokve vode koje se zadržavaju u kolotrazima na kolniku.
Donosimo deset savjeta za sigurniju vožnju tijekom kišnih dana kako bismo vas podsjetili da je potreban dodatan oprez u prometu, posebno ako se spremate na duže putovanje, na more primjerice:
- Vozite sporije. Obvezno.
Jedan od prvih savjeta za vožnju po kiši glasi: Usporite! Zbog klizave ceste, lokvi, kolotraza ispunjenih vodom kao i zbog mogućih odrona zemlje i kamenja koji se najčešće događaju za kišnog vremena.
- Provjerite kvalitetu guma.
O kvaliteti odgovarajućih guma za vaš automobil ovisi vaša sigurnost u vožnji. Vožnja s istrošenim gumama zahtjeva veći razmak zbog duljeg zaustavnog puta. Osim toga, provjerite prije kretanja na put tlak zraka u gumama kojeg određuje proizvođač vozila, a napisan je najčešće na rubu vrata vozila i u priručniku koji ste dobili zajedno s vašim automobilom.
- Držite razmak.
Držite dovoljan razmak od vozila koje se kreće ispred vas kako biste se na vrijeme mogli zaustaviti. Ako vozite u gradu, naročito obratite pažnju na horizontalnu signalizaciju, primjerice na zebre kojima se kreću pješaci kao i na “ležeće policajce” (uspornike) koji mogu biti vrlo opasni ako na njih gumama ne nailazite ravno, već ukoso. Osim toga, budite posebno oprezni kod pretjecanja jer je po oblačnom i kišnom vremenu i vidljivost slabija. Ne zaboravite da je put kočenja puno dulji na mokroj cesti nego na suhoj.
- Obavezno upalite svjetla.
Vozite s upaljenim svjetlima, ne smo zbog toga što ćete bolje vidjeti cestu, već i zbog toga što će vas lakše primjetiti i drugi vozači uključeni u promet. Svjetla za maglu uključite odmah kada je vidljivost manja od 50 metara. Također za vrijeme vožnje pazite da vam se vodena para ne kondenzira u unutrašnjosti vozila. Koristite kombinaciju grijanja i ventilacije.
- Izbjegavajte naglo kočenje.
Na kiši, a posebice u prvim trenucima kada kiša padne i pomiješa se s nečistoćama, uljem i drugim otpacima, cesta je najopasnija. Pri vožnji u takvim uvjetima izbjegnite svako naglo kočenje. Umjesto pritiskanja papučice kočnice, kadgod je to moguće kočite motorom prebacivanjem u niži stupanj prijenosa.
- Ne paničarite u slučaju proklizivanja.
S upravljačem, papučicom gasa ili kočnice po kiši uvijek budite nježniji nego po suhom vremenu. Nemojte zaboraviti da u slučaju proklizavnja ne smijete naglo pritisnuti kočnicu. Savjet zlata vrijedan u doba dok su samo rijetki imali ABS.
- Čuvajte se “vodenog klina”,
Već smo rekli da je trenutak početka ovakve pojave određen je brzinom kretanja vozila, profilom gume na kotačima i količinom vode na kolniku. Dakle, usporite, izbjegavajte vidljive lokve vode i ne izlazite na cestu ako su vam gume „ćelave“.
- Osušite kočnice.
Ako vozite kroz vodu koja je duboka toliko da može doseći do kočionih diskova, kada izađete iz vode lagano neko vrijeme pritiskujte papučicu kočnice kako biste osušili kočione diskove.
- Obrišite cipele.
Da, i to je važno. Sklizne li vam zbog mokrih i blatnjavih cipela noga u vožnji s papučice gasa, kočnice ili kvačila takva pogreška, kao i svaka na mokroj cesti, plaća se znatno skuplje nego na suhoj i ima daleko teže posljedice.
- Klonite se kamiona i autobusa.
Nemojte slijediti preblizu velike autobuse ili kamione. Vozila s velikim kotačima prskaju vaše vjetrobransko staklo i smanjuju vam vidljivost. Budite oprezni kada ih pretječete.
Dodatnim oprezom u prometu izbjegnite prometne nesreće. Ako do nesreće ipak dođe, stojimo do raspolaganju.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!